מהו סימן מסחר




    תודה על פנייתך, משרדנו ייצור עמך קשר בהקדם
    תודה על פנייתך, משרדנו ייצור עמך קשר בהקדם

    סימן מסחר

    מהו סימן מסחר למה כדאי לרשום אותו ומהם סימנים שאינם כשרים לרישום

     

    עסקים רבים משקיעים משאבים ניכרים, זמן וכסף במיתוג, בחירת שם העסק או החברה, עיצוב סמליל (לוגו) ועוד, רק כדי לגלות שאחרי שצברו מוניטין משמעותי, החלו לצוץ מתחרים העושים שימוש במיתוג והמוניטין בהם השקיעו רבות. כיצד ניתן למנוע זאת? על כך במאמר שלהלן.

     

    אז מהם סימני מסחר?

    סימני מסחר הנם צירוף של מילים, אותיות או ספרות המשמשים אדם או חברה בקשר עם מוצר או שירות שהוא מספק. כמו כן, סימני מסחר יכולים להיות גם עיצוב כלשהו בו נעשה שימוש בקשר עם אותם מוצרים או שירותים, ואף יכול להיות מורכב מצבעים, ריחות, צלילים וכל שילוב שלהם. כלומר, סימן מסחר יכול להירשם על שם העסק, שם של אחד מהמוצרים או השירותים אותם הוא מספק, לוגו או עיצוב ועוד.

    רישום סימן מסחר מעניק לבעליו מונופול על הביטוי או העיצוב הרשום ומונע ממתחרים לעשות בו שימוש. כך, יכול כל עסק לשמור על הבידול והמוניטין שלו ללא חשש להפרה.

     

    מהם סימנים כשרים לרישום ומהו אופי מבחין?

    על מנת שבקשה לרישום סימן מסחר תתקבל על ידי רשם סימני המסחר, על הסימן להיות בעל אופי מבחין המבדיל בין המוצרים והשירותים של בעליו למתחריו. ניתן לחלק את המונח “אופי מבחין” למספר קטגוריות:

     

      • סימן דמיוני –מדובר במילה ו/או ציור שלא היו קיימים קודם והם חסרי משמעות ממשית, וככל הנראה הם פרי דמיונו של הבעלים של סימן המסחר. סימן שכזה יהיה בעל ‘אופי מבחין מולד’ והוא יקבל הגנה רחבה.

     

      • סימן שרירותי – מדובר בסימן העושה שימוש במילה קיימת בעלת משמעות, אך בהקשר שונה. למשל, Windows ו-Apple הן מילים שנלקחו מעולמות תוכן שונים ומשמשות לסימון מותג מסוים מתחום התוכנה או האלקטרוניקה. סימן מסוג זה יזכה גם כן להגנה רחבה, אך פחותה מזו של הסימן הדמיוני.

     

      • סימן מרמז – מדובר בסימן הדורש מהצרכן להפעיל מחשבה על אודות הרמז הטמון בו וההקשר שלו לסימן. למשל, “גבינת סקי” שהיא חלקה ולבנה כמו השלג. ההגנה שתינתן לסימן מרמז תהיה רחבה פחות משל סימן דמיוני או שרירותי ותיבחן בהתאם להקשר של הסימן ותחומו.

     

      • סימן תיאורי – מדובר בסימן המתאר את המוצר או את פעילות העסק כפי שהם. למשל, בית קולנוע שיקרא “בית קולנוע”. בהיעדר דבר מה שיקנה לסימן אופי מבחין, סיכוייו להירשם אינם גבוהים. אף אם יירשם הסימן, ההגנה שתינתן לו תהיה ברף הנמוך, ונטל ההוכחה המוטל על בעלי הסימן להראות כי זכויותיו לגביו הופרו יהיה גבוה.

     

      • סימן גנרי – מדובר בסימן העושה שימוש במילה שכיחה או גנרית המתארת את המוצר. למשל, “קפה”, “בקבוק” או “עיתון”. לרוב, סימן שכזה יהיה חסר אופי מבחין ולא יתאפשר לרשום לגביו סימן מסחר, שכן יש להימנע ממתן בלעדיות או מונופול בשימוש במילה או ביטוי מסוימים כך שיגביל את יתר הציבור באופן לא מידתי.

     

    חשוב לדעת, שייתכן שסימן שהחל את דרכו כסימן גנרי או תיאורי יהפוך עם הזמן לבעל אופי מבחין נרכש באופן שיעניק לו הגנה רחבה יותר. אופי נרכש נוצר כשהשימוש הנרחב במוצר או השירות על ידי הציבור יוצר קשר עמוק בינו לבין בעל הסימן באופן שיוצר אופי מבחין. למרות זאת, כדי להימנע מקביעת אי-כשירות סימן המסחר ואי רישומו בפועל, כשבוחרים סימן מסחר, מומלץ לוודא שהוא יהיה ראוי לרישום.

     

     

    מדוע חשוב לרשום סימן מסחר?

    בישראל אין חובת רישום סימן מסחר, אולם היתרונות הגלומים בו רבים ומגוונים. למשל, הרישום יוצר זכות קניינית ופומביות שמחייבים את כלל הציבור כלפי בעל הסימן, באופן המונע מאחרים לעשות שימוש בסימן מסחר דומה או זהה ביחס למוצרים והשירותים לגביהם נרשם הסימן המסחרי. כך, מבדל עצמו הבעלים של סימן המסחר ממתחריו תוך בניית המוניטין של עסקו. בנוסף, בתביעות בגין הפרה של סימן המסחר הבעלים אינו צריך להוכיח כי השימוש המפר בסימן גרם להטעיה בפועל של צרכנים, אלא ניתן להוכיח חשש להטעיה בלבד על מנת לקבל סעד מבית המשפט. עובדה זאת מובילה לחיסכון ניכר בעלויות ניהול הליכים משפטיים בגין הפרה של סימן מסחר, ויכולה להביא לישוב סכסוכים באופן מהיר ויעיל.

     

    כיצד רושמים סימן מסחרי?

    כדי ליהנות מהגנת החוק, יש לרשום את סימן המסחר בפנקס סימני המסחר של רשות הפטנטים, מדגמים וסימני המסחר, במשרד המשפטים. על גבי הבקשה יש לאפיין את הסימן המסחרי, הסחורות והשירותים השייכים לתחום המבוקש, ובמידת הצורך, למשל כאשר מדובר בסימן מסחר מעוצב, יש לצרף את העיצוב עליו מבוקש להגן. רישום סימן המסחר כרוך גם בתשלום אגרה הנקבעת בהתאם למספר סיווגי הסחורות והשירותים בגינם מוגשת הבקשה.

     

    הבקשה נבחנת על ידי הרשם תוך בדיקת כשרות סימן המסחר והיותו בעל אופי מבחין כמצוין לעיל. אחת הסיבות הנפוצות לקביעת אי-כשרות הסימן נובעת בשל היותו זהה או דומה עד לכדי הטעייה לסימן מסחר שכבר רשום לגבי אותם הטובין. ככל שעבר סימן המסחר את מבחן הכשרות, הוא מועבר לפרסום וניתנת לציבור ההזדמנות להשמיע התנגדויות לרישום סימן המסחר. את ההתנגדויות בוחן הרשם, ואם הן נדחות, נרשם הסימן בפנקס סימני המסחר. עת נרשם הסימן, תוקף הרישום יהא רטרואקטיבי ליום הגשת בקשת הרישום. רישום סימן מסחר תקף ל-10 שנים, כאשר בתום התקופה ניתן לחדשו בכל פעם ל-10 שנים נוספות. כך, רוחש הבעלים בעלות על סימן המסחר ללא הגבלת זמן שעה שניתנת לציבור הזדמנות להביע התנגדות בכל חידוש.
     

    דחיפות ברישום הסימן – בקשה לבחינה על אתר

    בממוצע, יכולה לחלוף כשנה עד שהרשם יבחן את הבקשה לרישום סימן המסחר. לכן, במקרים בהם קיימת דחיפות ברישום הסימן, ניתן להגיש בקשה לבחינה מזורזת (בקשה לבחינה על אתר) שאורכת ימים ספורים, וזאת בתנאי שישנם נימוקים סבירים לכך, כגון: (1) שימוש בסימן המסחרי על ידי גורם שאינו מוסמך; (2) הסימן המסחרי היה רשום בעבר ונמחק בשל טעות; (3) ישנה כוונה להגיש בקשה בינלאומית לרישום סימן מסחר בהתבסס על הבקשה הלאומית; (4) שינויים שהתבצעו בסימן המסחר שהוגש לרישום בעבר; (5) יש כוונה להעניק לאחרים רשות להשתמש בסימן, ועוד. בנוסף לנסיבות אלה, יש לרשם סימני המסחר שיקול דעת לקבוע נימוקים מיוחדים נוספים שיוכרו כנסיבות מוצדקות לבחינת בקשה לרישום סימן מסחר על אתר.
     

    ליווי מקצועי ואדיב

    רישום סימן מסחר מגן על הקניין הרוחני שלכם, ויכול להעניק לכם הגנה מפני ניצול לרעה של המוניטין שצבר המותג שלכם. על מנת לבצע את הליך יעיל של רישום סימן מסחר, מומלץ לעשות זאת בליווי וייצוג של עורך דין המתמחה בסימני מסחר וקניין רוחני. למשרד עו”ד עופר רוזנבלום ניסיון רב ברישום סימני מסחר, וצוות המשרד יעניק לכם שירות אדיב ומקצועי. לרישום סימן מסחר, צרו אתנו קשר דרך האתר או בטלפון 073-3744405 , ונשמח לעמוד לשירותכם.