לשון הרע – ביקורת צרכנית




    תודה על פנייתך, משרדנו ייצור עמך קשר בהקדם

    תודה על פנייתך, משרדנו ייצור עמך קשר בהקדם

    לשון הרע – ביקורת צרכנית

     

    הקדמה

    פעמים רבות צרכנים שחשו שקיבלו שירות גרוע, מוצר פגום, מנה לא טעימה במסעדה וכדומה, מפרסמים את תחושותיהם ברשתות החברתיות, באופן הפונה לקהל רב. פרסומים מסוג זה לעתים עונים להגדרה של פרסום דיבה או פרסום לשון הרע, ובשל החשיפה הרבה של לשון הרע באינטרנט, ובפרט לשון הרע בפייסבוק, יכולות להיות לפרסום השלכות מרחיקות לכת על בית העסק. במאמר זה נבחן את גבולות המותר והאסור ברשתות החברתיות.

     

    מקרה בוחן – פסק הדין בע"א 5001-02-18 סבטה פוגרבנוי נ' טל חמו

    הוצאת דיבה ולשון הרע פסקי דין של בית משפט השלום ובית המשפט המחוזי

    בפסק דין זה נידון מקרה של הוצאת דיבה בפייסבוק, בעקבות פרסום של צרכנית שקיבלה לטענתה פיצה שלא הייתה ראויה למאכל מסיבות שונות. על פי פסק הדין, אותה צרכנית התכתבה עם בעלי הפיצרייה, ומשלא קיבלה מענה מספק לפנייתה, פרסמה את תחושותיה בפייסבוק. בעל הפיצרייה, שטען כי הכנסותיו נפגעו בעקבות הפרסום הגיש נגדה תביעת לשון הרע לבית משפט השלום, אשר קיבל את התביעה, קבע שמדובר בהוצאת דיבה, ופסק לטובתו פיצוי בגין לשון הרע ללא הוכחת נזק (פרסום לשון הרע בפייסבוק), בסך של 15,000 ₪ בתוספת הוצאות משפט.

     

    אלא שאותה צרכנית לא וויתרה והגישה ערעור על פסק הדין לבית המשפט המחוזי. לאחרונה, ניתן פסק דין בו התקבל הערעור, בוטל החיוב שנפסק על ידי בית משפט השלום, ובעלי הפיצרייה חויב לשלם לצרכנית הוצאות משפט בסך של 15,000 ₪.

     

    עיקרי קביעות בית המשפט המחוזי

     

    בית המשפט המחוזי קבע, כי לצרכנים המשקיעים את מיטב כספם ברכישת מוצר או שירות, נתונה זכות מלאה להביע את דעתם על המוצר או השירות אותו רכשו. הבעת דעה זו משרתת למעשה את כלל הציבור, שכן ציבור הצרכנים יידע לכלכל את צעדיו בכל הנוגע לבית העסק, המוצר והשירות אותו הוא מספק, ובעל העסק ייצא נשכר בכך שיוכל לשפר את המוצר או השירות אותו הוא מספק. כמובן, שאין בכך כדי לומר שהזכות להביע דעה ולמתוח ביקורת צרכנית היא גם הזכות להשתלחות פרועה (שעלולה להפוך לפרסום דיבה או השמצה) או העברת ביקורת חסרת תום לב על בית עסק, אך ככלל יש לאפשר לצרכנים לפרסם ביקורת צרכנית.

     

    ליווי מקצועי

     

    מפסק דין זה ניתן ללמוד כי העיסוק בתביעות דיבה ולשון הרע הוא מורכב, כשם שהשאלות מה זה לשון הרע, מהי הוצאת דיבה, והיכן עובר הגבול בינם ובין ביקורת עניינית הוא מורכב. לשם קבלת יעוץ, ייצוג וליווי מקצועיים בנושא לשון הרע והוצאת דיבה או השמצה יש לפנות לעורך דין דיבה המנוסה ומיומן בתחום. למשרד עו"ד עופר רוזנבלום ניסיון רב בעיסוק בתביעות דיבה ולשון הרע, במשרד תמצאו עורך דין דיבה שיסייע לכם ויעמוד לרשותכם.
    לקבלת יעוץ וליווי מקצועיים צרו עמנו קשר ונשמח להעניק לכם שירות מקצועי ואדיב.

    5/5 - (6 votes)