גישור ובוררות לשון הרע
גישור ובוררות בנושא הוצאת דיבה ולשון הרע
בכל שנה מוגשות במדינת ישראל מאות תביעות בגין הוצאת דיבה ולשון הרע. בנוסף לכך, ככל הנראה מאות תביעות נוספות אינן מוגשות בשל העלויות הכרוכות בניהול תביעה על הוצאת דיבה. בין אם הוגשה תביעת לשון הרע ובין אם לאו, רבים מההליכים הללו מגיעים בסופו של דבר להליך גישור או בוררות בו יכולים הצדדים להגיע לפתרון מוסכם או להכרעה, באופן מהיר, יעיל וחסכוני. גישור בתביעה על לשון הרע יכול לחסוך לצדדים הוצאות רבות וזמן יקר, ואף חשוב מכך – את עצם פרסום ההליך בין הצדדים היכול להסב נזק נוסף ומיותר לצד הסבור שנפגע מפרסום לשון הרע.
תביעת לשון הרע והוצאת דיבה
בעידן בו אנו חיים, בו לכמעט כל אדם גישה בלתי מוגבלת לאתרי אינטרנט רבים ורשתות חברתיות, וכאשר היד "קלה על המקלדת", מדי יום ביומו ישנם מקרים רבים של לשון הרע, ביניהם פרסום לשון הרע באינטרנט, פרסום לשון הרע בפייסבוק, פרסום לשון הרע בווטסאפ, שיימינג, וגם מקרים של לשון הרע בעבודה ועוד. ככלל, ניתן להתמודד עם מקרים באחת משתי דרכים – הבלגה או פניה להליכים משפטיים.
אלא, שישנה דרך נוספת. באמצעות פניה לבוררות עם גישור אצל מגשר מוסמך, ניתן לצמצם באופן משמעותי את הנזק שנגרם ועוד יכול להיגרם לכל הצדדים המעורבים, ולהביא לסיום הסכסוך באופן היעיל ביותר.
יתרונות הליך הגישור או הבוררות
להליכים המתנהלים בבית המשפט בשל תביעה בגין לשון הרע ישנו חיסרון בולט עבור הצד הנפגע מהפרסום, והוא העובדה שהליכים משפטיים במדינת ישראל מתנהלים לרוב בדלתיים פתוחות. כלומר, אדם שנפגע מפרסום מסוים ומגיש תביעה בשל כך, למעשה חווה את הפגיעה פעם נוספת בשל פרסום ההליכים המשפטיים בהם נקט. לעומת זאת, הליכי גישור ובוררות יכולים להתנהל בדלתיים סגורות, תחת חיסיון וסודיות. כך, הפרסום היחיד בנוגע להליכים מסוג זה יהיה פרסום אותו יזמו הצדדים, למשל פרסום התנצלות על ידי הצד הפוגע, וכך ניתן לצמצם משמעותית את הנזק שייגרם לצדדים.
חופש פעולה לצדדים
בתביעות דיבה אחד הסעדים אותם רוצה התובע לקבל ברוב המקרים הם התנצלות מצידו של הצד הפוגע. אלא, שחוק איסור לשון הרע אינו מקנה זכות זאת לצד הנפגע, אלא אך ורק פרסום של הודעת תיקון, אשר במקרים רבים לא תשרת את המטרה. בגישור או בבוררות, לצדדים יש שליטה רבה יותר על ההליך, ובאפשרותם להסכים על דרכים יצירתיות לפיצוי הצד הנפגע, אשר לא היו מתאפשרות להם בבית המשפט. כך למשל, במסגרת הליך גישור בלשון הרע יכולים הצדדים לנסח יחדיו את נוסח ההתנצלות ולהחליט היכן, מתי, כיצד ולכמה זמן תפורסם ההתנצלות. שליטה שכזו על תוצאות ההליך לא היו יכולים הצדדים לקבל במסגרת הליך בבית המשפט.
אז מה עושים?
אם נפגעתם מפרסום לשון הרע או שנטען כלפיכם שביצעתם פרסום לשון הרע, או השמצה אתם יכולים להציע לצד שכנגד לפנות להליך גישור או בוררות, וזאת במקום ניהול הליך בבית המשפט. אם תגיעו להסכמה על סוג ואופי ההליך אותו אתם רוצים לנהל תוכלו להגיע לתוצאה שבסבירות גבוהה תהיה מהירה יותר, זולה יותר, יעילה יותר ולשביעות רצונכם. בכל מקרה, בעת פניה להליך גישור או בוררות, כדאי לוודא שהאדם אליו פניתם יהיה מקצועי ובעל הכשרה מתאימה. לשם הדוגמה, ככל שבחרתם לפנות להליך גישור מומלץ לוודא שהמגשר אליו פניתם הוא מגשר מוסמך. אמנם החוק אינו מחייב זאת, אך יש בכך כדי להראות שהמגשר עבר הכשרה מתאימה והנו בעל ניסיון הולם כדי לסייע לצדדים. עו"ד עופר רוזנבלום הוא עורך דין ומגשר מוסמך בעל ניסיון רב בהליכי גישור ובוררות, ויטפל בעניינכם במקצועיות ובאדיבות.
מעוניינים בהליך גישור? צרו קשר והשאירו את פרטיכם באתר או התקשרו 073-3744405 ונשמח לחזור אליכם בהקדם האפשרי ונעמוד לרשותכם.